Algemene Voorwaarden

Artikel 1 – Definities

  1. Thom Peters Consultancy en Salarisadministratie BV, gevestigd te Bilthoven, KvK-nummer 91266343, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als “TPCS”.
  2. De Wederpartij van TPCS wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als “opdrachtgever”.
  3. “Partijen” zijn TPCS en opdrachtgever samen.
  4. Met de “overeenkomst” wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.

Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten door of namens TPCS.
  2. Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen.
  3. De overeenkomst bevat voor TPCS steeds een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Dit betreft zowel de alle werkzaamheden van de opdrachtgever.
  4. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de opdrachtgever alleen uit wanneer dit nadrukkelijk is overeengekomen.

Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes

  1. De aanbiedingen en offertes van TPCS zijn vrijblijvend tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte van TPCS is hooguit 1 maand geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen de gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
  3. Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk overeenkomen.

Artikel 4 – Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding behoudt TPCS zich het recht voor om de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de opdrachtgever hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de opdrachtgever verbindt TPCS slechts, nadat de opdrachtgever deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.

Artikel 5 – Prijzen

  1. De op aanbiedingen, offertes en facturen van TPCS genoemde prijzen zijn in euro’s en zijn exclusief btw en exclusief eventuele andere kosten zoals administratiekosten, heffingen, reiskosten- of transport-kostenvergoedingen en verzendkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. De prijzen met betrekking tot interim-dienstverlening wordt door TPCS vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven bij TPCS, geldend voor de periode waarin de werkzaamheden verricht worden, tenzij een afwijkend uurtarief is besproken.
  3. De prijzen met betrekking tot uitbesteding van de salaris-administratieve werkzaamheden door de opdrachtgever aan TPCS zijn prijzen per loonstrook per medewerker. Onder de salaris-administratieve werkzaamheden moet worden verstaan die werkzaamheden die bijdragen aan de juiste verwerking van salarissen op de loonstrook en het zorgen van een goede aangifte voor loonheffingen en pensioenen, een goede administratieve verwerking door de boekhouding en het tijdig en goed informeren van de opdrachtgever. De exacte werkzaamheden worden beschreven in de overeenkomst.
  4. Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
  5. Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van TPCS, geldend voor de periode waarin de overeenkomst geldig is.
  6. Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de TPCS een richtprijs afgesproken, waarbij TPCS gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te afwijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient TPCS de opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10%.

Artikel 6 – Prijsindexering

  1. De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. TPCS heeft het recht de aan opdrachtgever te berekenen vergoedingen jaarlijks per 1 januari aan te passen of bij het afsluiten van een nieuwe overeenkomst.
  2. Aangepaste prijzen, tarieven en kostenvergoedingen worden uiterlijk 2 weken voor ingang schriftelijk (of elektronisch) medegedeeld aan opdrachtgever.

Artikel 7 – Betaling

  1. Facturen moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
  2. Betalingen geschieden zonder enig beroep of opschorting of verrekening door overschrijving van het verschuldigde bedrag op het door TPCS opgegeven bankrekeningnummer.
  3. Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is TPCS gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. In geval achterstand van werk door opschorting komen extra werkuren of onkosten die TPCS eventueel moet maken om weer een actuele situatie te krijgen voor rekening van de opdrachtgever.
  4. Vanaf het moment van in gebreke blijven is TPCS gerechtigd een rente van 1% per maand in rekening te brengen vanaf de dag dat de opdrachtgever in verzuim is. Daarbij wordt een gedeelte van de maand voor de hele maand gerekend.
  5. Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal TPCS tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij naast de hoofdsom en de in het vorige lid genoemde rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan TPCS. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  6. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van TPCS op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  7. Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door TPCS, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan TPCS te betalen.

Artikel 8 – Informatieverstrekking door opdrachtgever

  1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar aan TPCS.
  2. Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die TPCS meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
  3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan TPCS ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derde afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
  4. Opdrachtgever vrijwaart TPCS voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.
  5. Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert TPCS de betreffende bescheiden.
  6. Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door TPCS verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever.

Artikel 9 – Intrekken opdracht

  1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan TPCS op elk gewenst moment te beëindigen met een opzegtermijn van minimaal een maand.
  2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht om een vergoeding te betalen, die wordt berekend op basis van de overeengekomen uurvergoeding maal de overeengekomen uren tot aan de einddatum van de opdracht, plus de eventueel gemaakte onkosten van TPCS te betalen.

Artikel 10 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. TPCS voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap, daarbij rekening houdend met de door de opdrachtgever verstrekte gegevens en de wettelijke voorschriften.
  2. TPCS heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  3. De werkzaamheden worden in beginsel uitgevoerd op apparatuur en met software die door de opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld. Bij het uitbesteden van de salarisadministratie aan TPCS dan wel het voeren van de boekhouding kan worden afgesproken dat gebruik wordt gemaakt van apparatuur en software die door TPCS daartoe heeft aangeschaft. In dat geval voldoet apparatuur en software aan alle eisen die mogen worden gesteld vanuit de wet op de privacy.
  4. De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord. Wanneer er voor het uitvoeren van de opdracht een investering in apparatuur en/of software moet worden gedaan, dan kan TPCS aan opdrachtgever om een voorschot verzoeken.
  5. Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever dat TPCS tijdig kan beginnen aan de opdracht.

Artikel 11 – Contractduur opdracht

  1. De overeenkomst tussen opdrachtgever en TPCS wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever TPCS schriftelijk in gebreke stellen.

Artikel 12 – Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing daardoor worden beïnvloed. TPCS stelt opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht TPCS de opdrachtgever in.
  4. Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft TPCS daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 13 – Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van TPCS in de nakoming van enige verplichting jegens de opdrachtgever niet aan TPCS kan worden toegerekend in geval van een van de wil van TPCS onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichting jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichting in redelijkheid niet van TPCS kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan TPCS niet aan zijn verplichtingen jegens de opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang TPCS niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
  3. TPCS is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot een vergoeding van enige schade, ook niet als TPCS als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.

Artikel 14 – Verrekening

  1. Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan TPCS te verrekenen met een vordering op TPCS.

Artikel 15 – Opschorting

  1. Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 16 – Overdracht van rechten

  1. Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 17 – Verval van de vordering

  1. Elk recht op vergoeding van schade veroorzaakt door TPCS vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 18 – Verzekering

  1. Opdrachtgever verplicht zich die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, alsook zaken van TPCS die bij de opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
  2. Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage, en staat toe dat TPCS daar een kopie van maakt.

Artikel 19 – Aansprakelijkheid schade

  1. TPCS is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij TPCS de schade opzettelijk of met grote schuld heeft veroorzaakt. TPCS is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  2. In het geval TPCS een schadevergoeding verschuldigd is aan de opdrachtgever bedraagt de schade niet meer dan het honorarium.
  3. Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van deze overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van eigen risico volgens de desbetreffende polis.
  4. De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als TPCS aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door TPCS bij de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
  5. Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van TPCS voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van TPCS of zijn ondergeschikten.

Artikel 20 – Aansprakelijkheid opdrachtgever

  1. Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan TPCS verschuldigd zijn.
  2. Wordt een opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een rechtspersoon, dan kan deze natuurlijke persoon tevens in privé opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke persoon beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de declaratie/factuur, onverschillig of deze, al dan niet op verzoek van de opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van de opdrachtgever als natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld.

Artikel 21 – Vrijwaring

  1. De opdrachtgever vrijwaart TPCS tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door TPCS geleverde diensten en/of goederen.

Artikel 22 – Vervaltermijn

  1. Elk recht van de opdrachtgever op schadevergoeding van TPCS vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waarbij de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 23 – Recht op ontbinding

  1. De opdrachtgever heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer TPCS toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekening, de ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door TPCS niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat TPCS in verzuim is.
  3. TPCS heeft het recht de overeenkomst met de opdrachtgever te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig en/of niet tijdig nakomt, dan wel indien TPCS kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de opdrachtgever zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Artikel 24 – Klachtplicht

  1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan TPCS. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat TPCS in staat is hierop adequaat te reageren.
  2. Particulieren dienen TPCS uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen. Voor zakelijke opdrachtgevers is de termijn 1 maand na constatering van de tekortkoming.
  3. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat TPCS gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 25 – Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht

  1. De bij de opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van TPCS totdat de opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan TPCS zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  2. Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet tijdig worden voldaan, heeft TPCS het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan TPCS worden teruggeworpen.
  3. TPCS is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
  4. Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen vooruitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft TPCS het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat de opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de verplichtingen van de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 26 – Intellectueel eigendom

  1. Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt TPCS alle intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, etc.) op alle offertes, berekeningen, overzichten, informatie, loonstroken, aangiftes, dragers met gegevens, of andere informatie.
  2. De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van TPCS worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
  3. Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door TPCS aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens.
  4. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.

Artikel 27 – Geheimhouding

  1. Ieder der partijen houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van de andere partij ontvangt en alle informatie betreffende de andere partij waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere partij schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat zijn personeel de genoemde informatie ook geheimhoudt.
  2. De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
  3. die op het moment dat de ontvanger deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending door de ontvangende partij van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
  4. waarvan de ontvangende partij kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door de andere partij;
  5. die de ontvangende partij van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan de ontvangende partij te verstrekken
  6. die door de ontvangende partij openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
  7. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.

Artikel 28 – Boete op overtreding geheimhoudingsplicht

  1. Overtreedt de opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt de opdrachtgever ten behoeve van TPCS een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000,00 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 500,00 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de overtreding aan opdrachtgever kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
  2. Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van TPCS waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.

Artikel 29 – Niet overname personeel

  1. Opdrachtgever neemt geen medewerker(s) van TPCS (of van ondernemingen waarop TPCS ter uitvoering van deze overeenkomst een beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst) in dienst. Ook laat hij hen niet anderszins direct of indirect voor zich werken.
  2. Omgekeerd geldt dit ook voor medewerkers van de opdrachtgever (of gelieerde ondernemingen) voor uitvoering van de overeenkomst door TPCS.
  3. Dit verbod geldt gedurende de looptijd van de overeenkomst tot een jaar na beëindiging daarvan.
  4. Op dit verbod geldt één uitzondering: partijen kunnen in goed zakelijk overleg met elkaar andere afspraken maken. Deze afspraken gelden voor zover schriftelijk zijn vastgelegd.

Artikel 30 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van de voorwaarden niet aan.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat TPCS bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 31 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar TPCS is gevestigd/praktijk houdt/kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Versie

Deze algemene voorwaarden, versie oktober 2024, zijn geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 00657684.